Üstadımız mehdiyi şahs-ı manevi olarak vasıflandırıyor; ancak bazı hadislerde mehdinin Mekke'de doğacağı, imamiyetinin Kudüs'te olacağı söyleniyor; bu durumu nasıl anlamalıyız?

Öncelikle, Risale-i Nurların mehdi hakkındaki genel görüşlerine dikkat ile bakıldığında, mehdinn şahsı ile yapacağı vazifeler arasında bir ayrım yapıldığı anlaşılır. Yani mehdi bir şahıs ve ferttir, lakin onun öncülük ettiği iman cereyanı geniş ve külli bir cereyandır. Bu cereyanın yapacağı külli vazifelerin  mehdinin şahsında tecessüm etmesi bir teşbih, bir kinayedir; işte Risale-i Nurların izah ve tevil ettiği yönler bu noktalardır.

Mehdi bir şahıstır, bir ferttir, lakin onun hayat ve şeriat vazifelerini görecek unsur, cemaati ve onun öncülük ettiği akımıdır. İşte şahs-ı manevi mehdinin bu iki vazifesine bakıyor, yani Mehdi'nin bu vazifelerini bizzat kendi görmeyecek, onun namına ve onun belirlediği proje ile onun cemaati ve takipçileri yapacaklar, demektir.

Mehdinin zatına ait vasıflarına işaret eden hadislerin bir çoğu müteşabihtir ya da mehdi gibi hizmet edecek bazı zatların vasıfları ile karıştırılmıştır. Bu sebeple, ahir zamanda gelecek mehdi ile ondan önce çıkıp mehdi gibi hizmet eden zatların vasıfları birbirine girift hale gelmiş, bu gibi hadisleri temyiz ve tefrik için Üstad Hazretleri gibi bir ehil zatın yorumu gerekir. Nitekim Üstad Hazretleri eserlerinde bu hadislerin büyük bir kısmını tevil ve tabir etmişlerdir, onlara dikkat ile bakılır ise mehdinin kim olduğu çok net bir şekilde anlaşılır kanaatindeyiz. Sitemizde mehdi hakkında epey bir makale ve cevap mevcuttur, onlar da tahkik edilirse eksik noktalar tamam olur inşallah.

Makale Yazarı: 
Sorularlarisale.com